At national and international level, the need to strengthen and broaden the professional skills of teachers as a key factor in providing quality inclusive education and equal learning opportunities for all (UN, 2015). The Specialisation Course for Support Teachers provide a complex articulation among teaching, workshops, direct and indirect internships aimed at developing skills for "co-design, co-monitoring and co-leading innovative projects" (Ministerial Decree 30/09/2011) necessary to promote inclusive cultures, practices and policies. However, despite the fact that the decree does not make explicit reference to this, the work of the support teacher also requires the acquisition of soft skills such as problem solving, decision making, flexibility, initiative and team work in order to become, together with the curricular teachers, catalyst teachers of an inclusive culture on educational, pedagogical and didactic dimensions. How the Specialisation Course for Support Teachers constitute a training opportunity for the development of soft skills? This contribution intends to offer a reflection on this question through the preliminary results of a broader research, conducted at the University of Milan-Bicocca, aimed at assessing the training impact perceived by the trainees (of every school order and grade) of the VI edition of the Specialisation Course for Support Teachers and at identifying the areas for improvement of the training proposal.

In ambito nazionale e internazionale si riscontra la necessità di rafforzare e ampliare le competenze professionali degli insegnanti, quale fattore chiave per fornire un’educazione inclusiva di qualità, nonché pari opportunità di apprendimento per tutti (UN, 2015). I Corsi di specializzazione per le attività di sostegno didattico agli alunni con disabilità prevedono una complessa articolazione tra insegnamenti, laboratori, tirocinio diretto e indiretto volti allo sviluppo di competenze per “per co-ideare, co-monitorare e co-condurre progetti innovativi” (D.M. 30/09/2011) necessari per promuovere culture, pratiche e politiche inclusive. Tuttavia, nonostante il decreto non ne faccia esplicito riferimento, il lavoro dell’insegnante di sostegno richiede anche l’acquisizione di soft skills quali problem solving, decision making, flessibilità, spirito di iniziativa e team work per diventare, insieme agli insegnanti curricolari, docenti catalizzatori di una cultura inclusiva sugli aspetti educativi, pedagogici e didattici. In che modo, allora, i Corsi di specializzazione costituiscono un'occasione formativa per lo sviluppo delle soft skills? Il presente contributo vuole offrire una riflessione attorno a questo interrogativo attraverso i risultati preliminari di una più ampia ricerca, condotta presso l’Università degli Studi di Milano-Bicocca, volta a valutare l’impatto formativo percepito dai corsisti (di ogni ordine e grado scolastico) della VI edizione del Corso di specializzazione e a individuare le aree di miglioramento della proposta formativa.

Passalacqua, F., Cinotti, A., Farina, E. (2022). Corso di Specializzazione per le Attività di Sostegno e soft skills: quale ruolo per lo sviluppo professionale degli insegnanti. In Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills (pp.506-518). Lecce : Pensa MultiMedia.

Corso di Specializzazione per le Attività di Sostegno e soft skills: quale ruolo per lo sviluppo professionale degli insegnanti

Passalacqua, F
;
Cinotti, A;Farina, E
2022

Abstract

At national and international level, the need to strengthen and broaden the professional skills of teachers as a key factor in providing quality inclusive education and equal learning opportunities for all (UN, 2015). The Specialisation Course for Support Teachers provide a complex articulation among teaching, workshops, direct and indirect internships aimed at developing skills for "co-design, co-monitoring and co-leading innovative projects" (Ministerial Decree 30/09/2011) necessary to promote inclusive cultures, practices and policies. However, despite the fact that the decree does not make explicit reference to this, the work of the support teacher also requires the acquisition of soft skills such as problem solving, decision making, flexibility, initiative and team work in order to become, together with the curricular teachers, catalyst teachers of an inclusive culture on educational, pedagogical and didactic dimensions. How the Specialisation Course for Support Teachers constitute a training opportunity for the development of soft skills? This contribution intends to offer a reflection on this question through the preliminary results of a broader research, conducted at the University of Milan-Bicocca, aimed at assessing the training impact perceived by the trainees (of every school order and grade) of the VI edition of the Specialisation Course for Support Teachers and at identifying the areas for improvement of the training proposal.
paper
teacher training, inclusion, support teacher, soft skills
formazione insegnanti, inclusione, docente specializzato, soft skills
Italian
Convegno nazionale SIRD 2022 “Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills” - 30 giugno, 1 e 2 luglio 2022
2022
La Marca, A; Marzano, A
Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills
9788867609857
2022
506
518
https://www.sird.it/wp-content/uploads/2022/06/Programma-Sessione-3.pdf
reserved
Passalacqua, F., Cinotti, A., Farina, E. (2022). Corso di Specializzazione per le Attività di Sostegno e soft skills: quale ruolo per lo sviluppo professionale degli insegnanti. In Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills (pp.506-518). Lecce : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Corso di Specializzazione per le Attività di Sostegno e soft skills quale ruolo per lo sviluppo professionale degli insegnanti.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: Intervento a convegno
Tipologia di allegato: Author’s Accepted Manuscript, AAM (Post-print)
Licenza: Tutti i diritti riservati
Dimensione 744.38 kB
Formato Adobe PDF
744.38 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/392991
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact