the book is an overview of the main developmental psychological disorders.For each pathology diagnostic profile is given and guidelines for cognitive-behavioral treatment are described. the list of disorders is the following: children anxiety disorders, children main common phobias, school avoidance, sleeping disturbancies, selective mutism, obsessive-compulsive disorders, tics, stuttering, somatoform disorders in developmental age, eating disorders in children, childhood depression, learning disabilities, ADHD, autism and asperger, Down syndrom. For each mental problem evidence based psychoterapeutic treatment are described and suggestion for the management of these problems addressed to infancy and primary school teachers.
Il volume tratta i più comuni disturbi dell'età evolutiva fornendone il profilo diagnostico e indicazioni di trattamento, secondo l'approccio cognitivo-comportamentale. I disturbi presi in esame sono: i disturbi d'ansia, le fobie più comuni nell'infanzia, compresa la fobia scolare, i disturbi del sonno, il mutismo selettivo, i disturbi ossessivo-compulsivi, i tic, la balbuzie, i disturbi dell'evacuazione, i disturbi somatoformi e del comportamento alimentare, la depressione infantile, i disturbi dell'apprendimento, l'ADHD e i disturbi del comportamento, i disturbi dello spettro autistico, il ritardo mentale. Per ogni problematica affrontata vengono fornite indicazioni di trattamento psicoterapeutico e indicazioni utili per gli insegnanti della scuola dell'obbligo, del sostegno e per gli educatori.
Strepparava, M., Iacchia, E. (2012). Psicopatologia Cognitiva dello Sviluppo. Bambini difficili o relazioni difficili?. milano : raffaello cortina editore.
Psicopatologia Cognitiva dello Sviluppo. Bambini difficili o relazioni difficili?
STREPPARAVA, MARIA GRAZIA;
2012
Abstract
the book is an overview of the main developmental psychological disorders.For each pathology diagnostic profile is given and guidelines for cognitive-behavioral treatment are described. the list of disorders is the following: children anxiety disorders, children main common phobias, school avoidance, sleeping disturbancies, selective mutism, obsessive-compulsive disorders, tics, stuttering, somatoform disorders in developmental age, eating disorders in children, childhood depression, learning disabilities, ADHD, autism and asperger, Down syndrom. For each mental problem evidence based psychoterapeutic treatment are described and suggestion for the management of these problems addressed to infancy and primary school teachers.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.