Critical theory and pedagogy never had a serious relationship. Pedagogists say that education is their object of study. But their point of view doesn't have scientific dignity well-known also by other disciplines. Pedagogical theories work principally in deciding values or methods, often imported from psychology and psychiatry. In this situation, educational processes are prevente from producing social and cultural emancipation effects. But in Critical theory, and in particular in Adorno's and Horkheimer's thoughts, we find coordinates able to lead a discipline, and also pedagogy, towards discovery of its "critical" duties.

Teoria critica e pedagogia non hanno mai dialogato profondamente. I pedagogisti affermano che il loro oggetto di studio sia l'educazione. Ma il loro punto di vista non gode di una dignità scientifica, riconosciuta anche dalle altre discipline. Le teorie pedagogiche oscillano soprattutto tra definizioni di valori da perseguire nel lavoro educativo e proposte di tecniche per gestire l'educazione, spesso importate dalla psicologia e dalla psichiatria. Questo impedisce ai processi educativi di produrre effetti di emancipazione sociale e culturale. Ma nella Teoria critica, e in particolare nel pensiero di Adorno e Horkheimer, troviamo le coordinate capaci di portare una disciplina, e anche la pedagogia, verso la scoperta dei suoi compiti “critici”.

Brambilla, R. (2012). Critica della pedagogia e teoria critica dell'educazione. COSTRUZIONI PSICOANALITICHE, 23 [10.3280/COST2012-023008].

Critica della pedagogia e teoria critica dell'educazione

BRAMBILLA, ROSSANA
2012

Abstract

Critical theory and pedagogy never had a serious relationship. Pedagogists say that education is their object of study. But their point of view doesn't have scientific dignity well-known also by other disciplines. Pedagogical theories work principally in deciding values or methods, often imported from psychology and psychiatry. In this situation, educational processes are prevente from producing social and cultural emancipation effects. But in Critical theory, and in particular in Adorno's and Horkheimer's thoughts, we find coordinates able to lead a discipline, and also pedagogy, towards discovery of its "critical" duties.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Pedagogy, Critical theory, education, science, critical duties.
Pedagogia, Teoria critica, educazione, scienza, compiti critici.
Italian
2012
23
none
Brambilla, R. (2012). Critica della pedagogia e teoria critica dell'educazione. COSTRUZIONI PSICOANALITICHE, 23 [10.3280/COST2012-023008].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/38033
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact