The hypothesis underlying this contribution aims to highlight how, in the history of the complex events concerning the Italian educational system from the 1960s to the present day, there has been a basic contradiction in operation. This was expressed in a dualism between the ideals of equality and democracy decreed and guaranteed by the new 1948 Constitution coming into force and the continuation, in the administrative apparatus and in the mentality of teachers and society in general, of culturally backward concepts inspired by traces of a hierarchical vision of social relations. Quality education for all and for each child, which motivated the best of schooling in the 1960s, risks at times seeming an illusion, an ideological blunder, a dream of unrealistic egalitarianism. Schools need to get back into motion, to regain their driving character for the development of society and opportunity of mobility for youth. Questions that today are not taken for granted, due to no hypothesis of reform, and that would require a convergent effort by the whole of civil and political society, starting from a strong investment in the training of teachers and head teachers.
L’ipotesi sottesa al presente contributo intende mettere in luce come, nella storia delle complesse vicende che hanno riguardato il sistema formativo italiano dagli anni Sessanta del Novecento fino ad oggi, sia stata operante una contraddizione di fondo. Essa si è espressa in un dualismo tra gli ideali di uguaglianza e democrazia sanciti e garantiti dall’entrata in vigore della nuova carta repubblicana del 1948 e il permanere, negli apparati amministrativi, nelle mentalità diffuse nel corpo docente e in genere nella società, di concezioni arretrate culturalmente e ispirate da tracce di una visione gerarchica dei rapporti sociali. L’istruzione di qualità per tutti e per ciascuno, che ha animato il meglio della scuola degli anni Sessanta, rischia talvolta di sembrare un’illusione, un abbaglio ideologico, un sogno dell’egualitarismo velleitario. La scuola ha bisogno di rimettersi in movimento, di riacquistare il suo carattere di traino per lo sviluppo della società e di opportunità di mobilità per i giovani. Domande che oggi non sono scontate, per nessuna ipotesi di riforma, e che richiederebbero uno sforzo convergente di tutta la società civile e politica, a partire da un forte investimento sulla formazione dei docenti e dei dirigenti scolastici.
Riva, M., Crescenza, G. (2021). Riflessioni pedagogiche di una scuola al bivio. Tra contraddizioni, spinte ideologiche, tensioni innovatrici. PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA, 7(2), 32-45 [10.14605/PD722105].
Riflessioni pedagogiche di una scuola al bivio. Tra contraddizioni, spinte ideologiche, tensioni innovatrici.
Riva Maria Grazia
;
2021
Abstract
The hypothesis underlying this contribution aims to highlight how, in the history of the complex events concerning the Italian educational system from the 1960s to the present day, there has been a basic contradiction in operation. This was expressed in a dualism between the ideals of equality and democracy decreed and guaranteed by the new 1948 Constitution coming into force and the continuation, in the administrative apparatus and in the mentality of teachers and society in general, of culturally backward concepts inspired by traces of a hierarchical vision of social relations. Quality education for all and for each child, which motivated the best of schooling in the 1960s, risks at times seeming an illusion, an ideological blunder, a dream of unrealistic egalitarianism. Schools need to get back into motion, to regain their driving character for the development of society and opportunity of mobility for youth. Questions that today are not taken for granted, due to no hypothesis of reform, and that would require a convergent effort by the whole of civil and political society, starting from a strong investment in the training of teachers and head teachers.File | Dimensione | Formato | |
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