In the last decade, the Italian school system passed through several transformations, in line with the logic of New Public Management. We hypothesize that these changes may have had negative effects on teachers' job satisfaction. Adopting a labour sociology perspective, we analyze data coming from ISTAT Labour force survey and we compare teachers with other occupational groups, over time. We discover that teachers' job satisfaction is not only high, but also that it increased in the time span here considered in this analysis, in contrast with our hypothesis. We conclude the article formulating possible interpretations of these unexpected results.

Il sistema scolastico italiano ha visto, nell’ultimo decennio, l’adozione di importanti trasformazioni coerenti con la logica del New Public Management. Si ipotizza che questi mutamenti possano aver avuto ripercussioni negative sulla soddisfazione occupazionale degli insegnanti. Adottando una prospettiva di sociologia del lavoro, si analizzando i dati delle Indagini ISTAT sulle forze di lavoro e si pongono diacronicamente a confronto gli insegnanti con altri gruppi occupazionali. Si rileva così che la soddisfazione degli insegnanti non solo è elevata ma che è stata anche crescente nel periodo qui considerato, in netto contrasto con le ipotesi sulle ricadute negative delle trasformazioni del sistema scolastico. In conclusione dell’articolo, si formulano possibili interpretazioni di questi risultati inattesi.

Argentin, G. (2021). Under Pressure? The High and Increasing Job Satisfaction of Italian Teachers, 2014-2019 [Under pressure? L'elevata e crescente soddisfazione lavorativa degli insegnanti italiani, 2014-2019]. SOCIOLOGIA DEL LAVORO(160), 43-66 [10.3280/SL2021-160003].

Under Pressure? The High and Increasing Job Satisfaction of Italian Teachers, 2014-2019 [Under pressure? L'elevata e crescente soddisfazione lavorativa degli insegnanti italiani, 2014-2019]

Argentin G
2021

Abstract

In the last decade, the Italian school system passed through several transformations, in line with the logic of New Public Management. We hypothesize that these changes may have had negative effects on teachers' job satisfaction. Adopting a labour sociology perspective, we analyze data coming from ISTAT Labour force survey and we compare teachers with other occupational groups, over time. We discover that teachers' job satisfaction is not only high, but also that it increased in the time span here considered in this analysis, in contrast with our hypothesis. We conclude the article formulating possible interpretations of these unexpected results.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Job satisfaction; New Public Management; Teachers;
Insegnanti; Soddisfazione lavorativa; New Public Management
Italian
2021
160
43
66
none
Argentin, G. (2021). Under Pressure? The High and Increasing Job Satisfaction of Italian Teachers, 2014-2019 [Under pressure? L'elevata e crescente soddisfazione lavorativa degli insegnanti italiani, 2014-2019]. SOCIOLOGIA DEL LAVORO(160), 43-66 [10.3280/SL2021-160003].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/325402
Citazioni
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact