In the first two decades of the Twentieth Century, reflections on teacher training were particularly rich, implying the lively and significant participation of a plurality of actors. Even Maria Montessori actively participated in this debate and the meeting with the Humanitarian Society in Milan, and with Augusto Osimo primarily, proved to be very fruitful on these issues. The specialist magazine La Coltura Popolare represents a faithful and interesting mirror of this relationship and of the many reflections and initiatives arose from it, promoting the propagation of the Montessori method and offering at the same time a space for dialogue and comparison of all the most innovative and vivifying voices of the pedagogical reflection of the time. This paper proposes a first and partial reconstruction of the significant role that La Coltura Popolare played, from 1911 to 1922, in soliciting the attention of its public on the topic of teacher training, in spreading the Montessori method, in stimulating a not biased and preconceived comparison between different approaches, experiments and views on childhood.
La riflessione sulla formazione degli insegnanti fu, nei primi due decenni del Novecento, particolarmente accesa e vide la partecipazione vivace e significativa di una pluralità di attori. Anche Maria Montessori partecipò attivamente a questo dibattito e l’incontro con la Società Umanitaria a Milano e in particolare con Augusto Osimo si rivelò molto fecondo su questi temi. Uno specchio fedele e interessante di questo rapporto e delle molteplici riflessioni e iniziative che ne scaturirono è costituito dalla rivista specialistica La Coltura Popolare, che, da un lato, si fece promotrice della propagazione del metodo montessoriano, dall’altro offrì uno spazio di dialogo e di confronto di tutte le voci più innovative e vivificanti della riflessione pedagogica del tempo. Il paper propone una prima e parziale ricostruzione del significativo ruolo che La Coltura Popolare, svolse, negli anni 1911-1922, nel sollecitare l’attenzione del suo pubblico sul problema della formazione degli insegnanti, nel diffondere il metodo montessoriano, nello stimolare un confronto non fazioso e preconcetto fra differenti approcci, sperimentazioni e sguardi sull’infanzia.
Seveso, G., Negri, M. (2021). La formazione degli insegnanti nell'approccio montessoriano: il dibattito nelle pagine di "La Coltura Popolare" (1911-1922). RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE, 8(2), 59-71 [10.36253/rse-10385].
La formazione degli insegnanti nell'approccio montessoriano: il dibattito nelle pagine di "La Coltura Popolare" (1911-1922)
Seveso, G;Negri, M
2021
Abstract
In the first two decades of the Twentieth Century, reflections on teacher training were particularly rich, implying the lively and significant participation of a plurality of actors. Even Maria Montessori actively participated in this debate and the meeting with the Humanitarian Society in Milan, and with Augusto Osimo primarily, proved to be very fruitful on these issues. The specialist magazine La Coltura Popolare represents a faithful and interesting mirror of this relationship and of the many reflections and initiatives arose from it, promoting the propagation of the Montessori method and offering at the same time a space for dialogue and comparison of all the most innovative and vivifying voices of the pedagogical reflection of the time. This paper proposes a first and partial reconstruction of the significant role that La Coltura Popolare played, from 1911 to 1922, in soliciting the attention of its public on the topic of teacher training, in spreading the Montessori method, in stimulating a not biased and preconceived comparison between different approaches, experiments and views on childhood.File | Dimensione | Formato | |
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