This contribution aims to explore the process of choosing high school for a group of girls and boys participating in an orientation project and potentially at risk of early school leaving. The subject of this work is, in particular, the evaluation of the role of such a project in the construction of the orientation choice by students and, in a broader sense, the problematization of the function of orientation devices within the school system. The questions that have been tried to answer can be summarized in the following two questions: which variables of the orientation device have contributed to support the students’ transition process? To what extent is the school system able to prepare an orientation design that allows students to progressively build a successful educational path? The data collected from the interviews and analyzed through a constructivist grounded theory strategy show the relevance of four main aspects of the orientation project in the construction of the choice: a) the relationship with the teachers in the laboratory; b) the laboratory approach; c) the accessibility to learning contents; d) the direct knowledge of secondary school. Since three of these four aspects concern the didactic dimension of the orientation project, these results lead to question the orientation role of the first grade secondary school and to rethink the structure of the didactic device. These results are discussed in continuity with recent ministerial references to guidance and early school leaving and in connection with Community provisions on lifelong learning.
Il presente contributo intende esplorare il processo di scelta della scuola secondaria di II grado di un gruppo di ragazze e ragazzi partecipanti a un progetto di orientamento e soggetti potenzialmente a rischio di dispersione scolastica. Oggetto del presente lavoro è, in particolare, la valutazione del ruolo di tale progetto nella costruzione della scelta orientativa da parte degli studenti e, in senso più ampio, la problematizzazione della funzione dei dispositivi di orientamento all’interno del sistema scolastico. Gli interrogativi a cui si è cercato di rispondere sono sintetizzabili nelle due seguenti questioni: quali variabili del dispositivo di orientamento hanno contribuito a supportare il processo di transizione degli studenti? In quale misura il sistema scolastico è in grado di predisporre una progettualità orientativa che consenta agli studenti di costruire progressivamente un percorso formativo di successo? I dati raccolti dalle interviste e analizzati tramite una strategia grounded theory di tipi costruttivista mostrano la rilevanza di quattro aspetti principali del progetto di orientamento nella costruzione della scelta: a) la relazione con i docenti del laboratorio; b) l’approccio didattico di tipo laboratoriale; c) l’accessibilità ai contenuti di apprendimenti; d) la conoscenza diretta della scuola secondaria di II grado. Dal momento che tre di questi quattro aspetti riguardano la dimensione didattica del progetto di orientamento, tali risultati portano ad interrogare il ruolo orienativo della scuola secondaria di I grado e a ripensare la struttura del dispositivo didattico.
Zecca, L., Passalacqua, F., Ribis, A. (2020). Orientamento e dispersione scolastica: la valutazione degli studenti nella transizione tra secondaria di I e di II grado. CQIA RIVISTA, 30(Anno X), 147-166.
Orientamento e dispersione scolastica: la valutazione degli studenti nella transizione tra secondaria di I e di II grado
Zecca, L.
;Passalacqua, F.
;
2020
Abstract
This contribution aims to explore the process of choosing high school for a group of girls and boys participating in an orientation project and potentially at risk of early school leaving. The subject of this work is, in particular, the evaluation of the role of such a project in the construction of the orientation choice by students and, in a broader sense, the problematization of the function of orientation devices within the school system. The questions that have been tried to answer can be summarized in the following two questions: which variables of the orientation device have contributed to support the students’ transition process? To what extent is the school system able to prepare an orientation design that allows students to progressively build a successful educational path? The data collected from the interviews and analyzed through a constructivist grounded theory strategy show the relevance of four main aspects of the orientation project in the construction of the choice: a) the relationship with the teachers in the laboratory; b) the laboratory approach; c) the accessibility to learning contents; d) the direct knowledge of secondary school. Since three of these four aspects concern the didactic dimension of the orientation project, these results lead to question the orientation role of the first grade secondary school and to rethink the structure of the didactic device. These results are discussed in continuity with recent ministerial references to guidance and early school leaving and in connection with Community provisions on lifelong learning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Zecca_Passalacqua_Ribis_FormazionePersonaLavoro_2020.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
265.32 kB
Formato
Adobe PDF
|
265.32 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.