We urge for an epistemology that shall be organised to make crystal clear those procedures and values that are supporting educational training and care with reference to embodied experience and Case Study, i.e. the clinical knowledge, capable of setting up reflecting workshops for professionals. Riccardo Massa proposed “Clinica della formazione”, in the italian debate on the pedagogical epistemology, as a method of research in adult education: a proposal that studies the phenomenology of educational experience and the consequences that historical materialism and psychoanalysis produce in the pedagogical discourse, related to international topics and researchers. It is an "empirical hermeneutics" that witnesses the vocation for the research of each educational process: interpreting means depicting objectively, from an idiographic and qualitative perspective, what allows subjectivity to emerge from History and stories, without the need to technically or morally prescribe.

L’esigenza di un’epistemologia situata per rendere trasparenti procedure e valori che sostengono le azioni educative, formative, di cura, in riferimento all’esperienza incarnata, allo studio di ‘casi’ secondo il modello del sapere clinico, istituisce “laboratori pratici” di pensiero riflessivo pedagogico. Riccardo Massa propose, nel dibattito italiano sullo statuto scientifico della pedagogia, la Clinica della formazione come metodologia della ricerca: proposta che indaga la fenomenologia dell’esperienza educativa e gli effetti che il materialismo storico e la psicoanalisi producono nel discorso pedagogico. Tale proposta dialoga con temi e pratiche tutt’ora rilevanti nel panorama degli studi internazionali in educazione degli adulti. “Un’ermeneutica empirica” che testimonia la vocazione alla ricerca di ogni processo formativo, dove interpretare significa descrivere oggettivamente, in una prospettiva idiografica e qualitativa, ciò che permette alla soggettività di emergere dalla Storia e dalle storie, senza prescrivere tecnicamente o moralisticamente.

Cappa, F., Orsenigo, J. (2020). La Clinica della formazione come ricerca in educazione degli adulti. PEDAGOGIA OGGI, 1, 23-36 [10.7346/PO-012020-02].

La Clinica della formazione come ricerca in educazione degli adulti

Cappa, F
Co-primo
;
Orsenigo, J
Co-primo
2020

Abstract

We urge for an epistemology that shall be organised to make crystal clear those procedures and values that are supporting educational training and care with reference to embodied experience and Case Study, i.e. the clinical knowledge, capable of setting up reflecting workshops for professionals. Riccardo Massa proposed “Clinica della formazione”, in the italian debate on the pedagogical epistemology, as a method of research in adult education: a proposal that studies the phenomenology of educational experience and the consequences that historical materialism and psychoanalysis produce in the pedagogical discourse, related to international topics and researchers. It is an "empirical hermeneutics" that witnesses the vocation for the research of each educational process: interpreting means depicting objectively, from an idiographic and qualitative perspective, what allows subjectivity to emerge from History and stories, without the need to technically or morally prescribe.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
idiography, qualitative research, Hermeneutics, clinical
idiografia, ricerca qualitativa, Ermeneutica, clinico
Italian
2020
1
23
36
open
Cappa, F., Orsenigo, J. (2020). La Clinica della formazione come ricerca in educazione degli adulti. PEDAGOGIA OGGI, 1, 23-36 [10.7346/PO-012020-02].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cappa-Orsenigo-2020-Pedagogia Oggi-VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Pedagogia Oggi è pubblicato in Open Access secondo la Politica dell’Editore Pensa MultiMedia e con Creative Commons Attribution 4.0 International.
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 116.94 kB
Formato Adobe PDF
116.94 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/292261
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact