Orientation is often used in common speech as though it were a clear and defined area, on which there is now agreement and consensus on its definition, the theories and models of reference, the methodologies and in the practices implemented. In actual fact, this vision turns out to be somewhat of a cliché, not corresponding in full to the reality of the situation. Orientation can be supported by several visions of the world and/or ideologies, more attentive to the inclusion and democratic nature of the processes supporting the growth of people and societies or more aimed at criteria of Darwinian selection. It is precisely for these possible less visible ideological levels that the process and practices of orientation have to be reconsidered in a way that is neither predictable nor banal, deconstructing its multiple levels of conditionings, whether they are positive or negative.
L’orientamento viene spesso utilizzato nel discorso comune come fosse un ambito chiaro e definito, su cui c’è ormai accordo e consenso nella definizione, nelle teorie e nei modelli di riferimento, nelle metodologie e nelle pratiche messe in atto. In realtà questa visione si rivela essere piuttosto un luogo comune, non corrispondente pienamente alla realtà dei fatti. L’orientamento può essere sostenuto da più visioni del mondo e/o ideologie, più attente alla inclusione e alla democraticità dei processi di supporto alla crescita delle persone e delle società o più rivolte a criteri di selezione darwinistica. Proprio per questi possibili livelli ideologici meno visibili occorre riconsiderare il processo e le pratiche di orientamento in modo non scontato, non banale, decostruendo i suoi molteplici livelli di condizionamenti, positivi o negativi che siano.
Riva, M. (2020). Orientamento: una pratica educativa tra soggettività, saperi, linee-guida e condizionamenti. PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA, 6(2), 37-50 [10.14605/PD622003].
Orientamento: una pratica educativa tra soggettività, saperi, linee-guida e condizionamenti
Riva, MG
2020
Abstract
Orientation is often used in common speech as though it were a clear and defined area, on which there is now agreement and consensus on its definition, the theories and models of reference, the methodologies and in the practices implemented. In actual fact, this vision turns out to be somewhat of a cliché, not corresponding in full to the reality of the situation. Orientation can be supported by several visions of the world and/or ideologies, more attentive to the inclusion and democratic nature of the processes supporting the growth of people and societies or more aimed at criteria of Darwinian selection. It is precisely for these possible less visible ideological levels that the process and practices of orientation have to be reconsidered in a way that is neither predictable nor banal, deconstructing its multiple levels of conditionings, whether they are positive or negative.File | Dimensione | Formato | |
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