The present work focuses on social relationships, in particular the ones the child establishes with his peers, known to be fundamental for the development of cognitive, emotional and social abilities. From this perspective, social acceptance and rejection among peers assume particular importance as they are related to children’s later well-being. In fact, studies have shown that children who are liked by their peers have positive adjustment, while numerous negative outcomes have been associated with peer rejection, including emotional and behavioral problems, school avoidance and academic failure. Therefore, it is important to better understand the factors that can contribute to influence peer acceptance and rejection. In this perspective, we conducted four studies in order to verify the nature of the associations between some children’s individual characteristics and competences and their social outcomes, both in preschool and school aged children, also considering the possible role of gender. The first chapter examines the relationships between peer acceptance and rejection, emotion regulation abilities and some temperamental traits, such as inhibition to novelty, motor activity and attention, in a group of school (Study 1) and preschool aged children (Study 2). From the results, it emerges the key role of emotion regulation which mediates the impact of temperament on social outcomes. The third study explores the role of emotional competence, not only in its regulatory aspects but also in terms of emotion comprehension. Moreover, it investigates the inter-relationships of these components with lexical abilities and the way they, separately or jointly, facilitate or hinder social relations. Conclusively, the fourth study examines the relationships between emotion regulation abilities, peer acceptance and rejection and behavioral problems in order to identify the way emotion regulation and peer rejection determine children behavioral functioning. Overall the present research work points out the role of emotional competence for the development of positive social relations among peers and appoints the importance of promoting the development of such skills through targeted programs.
Il presente lavoro si inserisce all’interno di quel filone di ricerca che considera le relazioni sociali, in particolare quelle che il bambino instaura con i propri pari, fondamentali per lo sviluppo delle abilità cognitive, emotive e sociali. In tale prospettiva, l’accettazione e il rifiuto da parte dei membri del proprio gruppo di riferimento assumono una rilevanza specifica in quanto questa seconda condizione può facilitare l’insorgenza di difficoltà in campo scolastico e portare, nel tempo, allo sviluppo di problematiche emotivo – comportamentali. A partire da queste premesse risulta, dunque, importante comprendere quali sono i fattori che possono concorrere a determinare il grado di accettazione e di rifiuto sociale tra pari. In quest’ottica sono stati condotti quattro studi che, nel complesso, hanno inteso verificare la natura delle associazioni, dirette ed indirette, tra alcune caratteristiche e competenze individuali e gli outcomes sociali, in bambini di età prescolare e scolare, considerando altresì il possibile ruolo del fattore genere. Nel primo capitolo vengono esaminate le relazioni che intercorrono tra il grado di accettazione e di rifiuto sociale, la capacità di regolazione emotiva e alcuni tratti temperamentali, quali l’inibizione alla novità, l’attività motoria e l’attenzione, in un gruppo di bambini di età scolare (Studio 1) ed in uno di età prescolare (Studio 2). Dai risultati emerge il ruolo chiave della regolazione emotiva nel mediare l’influenza che alcuni tratti temperamentali, differenti in funzione del genere di appartenenza dei bambini nonché della fase evolutiva in cui si trovano, esercitano sugli outcomes sociali. Il terzo studio approfondisce il ruolo della competenza emotiva, considerandone non solo la componente regolatoria ma anche quella relativa alla comprensione delle emozioni. A partire dall’analisi delle inter – relazioni tra queste componenti e le abilità lessicali, viene esaminato il modo in cui esse, separatamente e congiuntamente, concorrono alla costruzione di relazioni tra pari più o meno positive in età prescolare. Il quarto studio, infine, esamina le relazioni che intercorrono tra le capacità regolatorie infantili, il rifiuto sociale e le problematiche emotivo - comportamentali in età scolare, con l’obiettivo di identificare in che modo la capacità di regolazione ed il grado di rifiuto sociale contribuiscano a determinare il funzionamento comportamentale dei bambini. Nel complesso, dal lavoro di ricerca emerge il ruolo fondamentale della competenza emotiva per lo sviluppo di relazioni sociali tra pari positive ed efficaci e, conseguentemente, l’importanza di promuovere lo sviluppo di tali capacità attraverso programmi mirati.
(2020). Le relazioni tra pari in età prescolare e scolare: un’indagine sui fattori associati al grado di accettazione e di rifiuto sociale.. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2020).
Le relazioni tra pari in età prescolare e scolare: un’indagine sui fattori associati al grado di accettazione e di rifiuto sociale.
MESSETTI, MARINA
2020
Abstract
The present work focuses on social relationships, in particular the ones the child establishes with his peers, known to be fundamental for the development of cognitive, emotional and social abilities. From this perspective, social acceptance and rejection among peers assume particular importance as they are related to children’s later well-being. In fact, studies have shown that children who are liked by their peers have positive adjustment, while numerous negative outcomes have been associated with peer rejection, including emotional and behavioral problems, school avoidance and academic failure. Therefore, it is important to better understand the factors that can contribute to influence peer acceptance and rejection. In this perspective, we conducted four studies in order to verify the nature of the associations between some children’s individual characteristics and competences and their social outcomes, both in preschool and school aged children, also considering the possible role of gender. The first chapter examines the relationships between peer acceptance and rejection, emotion regulation abilities and some temperamental traits, such as inhibition to novelty, motor activity and attention, in a group of school (Study 1) and preschool aged children (Study 2). From the results, it emerges the key role of emotion regulation which mediates the impact of temperament on social outcomes. The third study explores the role of emotional competence, not only in its regulatory aspects but also in terms of emotion comprehension. Moreover, it investigates the inter-relationships of these components with lexical abilities and the way they, separately or jointly, facilitate or hinder social relations. Conclusively, the fourth study examines the relationships between emotion regulation abilities, peer acceptance and rejection and behavioral problems in order to identify the way emotion regulation and peer rejection determine children behavioral functioning. Overall the present research work points out the role of emotional competence for the development of positive social relations among peers and appoints the importance of promoting the development of such skills through targeted programs.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
phd_unimib_711617.pdf
Accesso Aperto
Descrizione: tesi di dottorato
Dimensione
2.75 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.75 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.