The topic of the competences on the one hand and the creation of an integrated system of services for childhood from 0 to 6 years on the other, represent two current nodes, referred to by literature as well as by European and international legislative indications. The contribution is part of an experience of training which collects and problematizes these two demands, involving all the educators, teachers and the educational coordinators of the educational services for children from 0 to 3 and the pre-schools of an area in the province of Bergamo. In presenting some first results of the two years of work carried out to date, the contribution offers some nodes and parts of the project that are particularly incisive from the training point of view, both for the professional development of the educators, teachers and coordinators involved and for the start of a process of co-construction of the widest integrated educational system of the services and schools in which they operate at local level.

Il tema delle competenze da un lato e la realizzazione di un sistema integrato dei servizi per l’infanzia da 0 a 6 anni dall’altro costituiscono due nodi attuali, richiamati dalla letteratura come dalle indicazioni normative, europee e nazionali. Il contributo si inserisce nell’ambito di un’esperienza di formazione che raccoglie e problematizza queste due istanze, coinvolgendo tutti gli educatori, gli insegnanti e i coordinatori pedagogici dei servizi educativi rivolti a bambini di età 0-3 e delle scuole dell’infanzia di un Ambito Territoriale della provincia di Bergamo. Nel presentare alcuni primi esiti del lavoro biennale finora condotto, il contributo propone alcuni nodi e passaggi del progetto particolarmente incisivi dal punto di vista formativo, sia per lo sviluppo professionale di educatori, insegnanti e coordinatori coinvolti sia per l’avvio di un processo di co-costruzione del più ampio sistema educativo integrato dei servizi e delle scuole in cui essi operano a livello territoriale.

Guerra, M., Luciano, E. (2019). Costruire competenze adulte formandosi intorno a competenze bambine. PEDAGOGIA OGGI, V. 17 N. 2, 140-154.

Costruire competenze adulte formandosi intorno a competenze bambine

Guerra, M;Luciano, E
2019

Abstract

The topic of the competences on the one hand and the creation of an integrated system of services for childhood from 0 to 6 years on the other, represent two current nodes, referred to by literature as well as by European and international legislative indications. The contribution is part of an experience of training which collects and problematizes these two demands, involving all the educators, teachers and the educational coordinators of the educational services for children from 0 to 3 and the pre-schools of an area in the province of Bergamo. In presenting some first results of the two years of work carried out to date, the contribution offers some nodes and parts of the project that are particularly incisive from the training point of view, both for the professional development of the educators, teachers and coordinators involved and for the start of a process of co-construction of the widest integrated educational system of the services and schools in which they operate at local level.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
competences, integrated system of education from 0/6, transformative learning, professional development, collegiality
competenze, sistema integrato di educazione e istruzione 0/6, apprendimento trasformativo, sviluppo professionale, collegialità
Italian
2019
V. 17 N. 2
140
154
none
Guerra, M., Luciano, E. (2019). Costruire competenze adulte formandosi intorno a competenze bambine. PEDAGOGIA OGGI, V. 17 N. 2, 140-154.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/255486
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact