In this paper we present a promotional-educational intervention specifically designed to prevent driving under the influence of alcohol and/or drugs among young adults. Its goal is to make people aware of their behaviors and to augment their personal resources in order to increase the control they can exercise over their decisions and actions. The project comprises seven work units to be implemented in small groups and involves the use of active methodologies. Outcome evaluation of the intervention was carried out by comparison with the results of a control group which took part to an informative intervention. Both quantitative and qualitative tools have been used for the evaluation. Results show that the intervention has been able to change both behaviors related to drunk driving and other psycho-social determinants that may be considered antecedents of current and future driving behavior
Viene qui illustrato un intervento educativo-promozionale volto a prevenire la guida in stato alterato tra i giovani adulti. L’intervento è stato sviluppato facendo riferimento a un modello teorico che integra i modelli socio-cognitivi della psicologia della salute con la teoria delle Life Skills. Esso si propone di rendere le persone consapevoli dei propri comportamenti e di accrescere le loro risorse personali, al fine di aumentare il controllo che possono esercitare sulle proprie decisioni e condotte. L’intervento è articolato in 7 unità di lavoro, da implementare in piccoli gruppi, e prevede l’utilizzo di metodologie attive. L’efficacia dell’intervento è stata verificata confrontando i cambiamenti nei comportamenti e negli orientamenti verso la guida in stato alterato dei partecipanti con quelli riscontrati in un gruppo di controllo coinvolto in un intervento solo informativo. Per la valutazione si è fatto ricorso a metodologie quantitative e qualitative. I risultati hanno messo in luce come l’intervento sia stato in grado di modificare sia i comportamenti legati alla guida in stato alterato sia diverse determinanti psico-sociali che possono essere considerate antecedenti del comportamento attuale e futuro.
Velasco, V., Vecchio, L. (2011). L'efficacia di un intervento educativo-promozionale per la prevenzione della guida in stato alterato. PSICOLOGIA DELLA SALUTE, 2011(2), 139-156 [10.3280/PDS2011-002009].
L'efficacia di un intervento educativo-promozionale per la prevenzione della guida in stato alterato
VELASCO, VERONICA;VECCHIO, LUCA PIERO
2011
Abstract
In this paper we present a promotional-educational intervention specifically designed to prevent driving under the influence of alcohol and/or drugs among young adults. Its goal is to make people aware of their behaviors and to augment their personal resources in order to increase the control they can exercise over their decisions and actions. The project comprises seven work units to be implemented in small groups and involves the use of active methodologies. Outcome evaluation of the intervention was carried out by comparison with the results of a control group which took part to an informative intervention. Both quantitative and qualitative tools have been used for the evaluation. Results show that the intervention has been able to change both behaviors related to drunk driving and other psycho-social determinants that may be considered antecedents of current and future driving behaviorI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.