In a social, economic, political and cultural scenario deeply in evolution, the figure of the socio-pedagogical educator needs to develop its professional identity through a learning and training process that leads to the acquisition of complex and transversal competences, that enable to critically read the contexts and to structure coherent and suitable interventions, by linking theories with practice. The Bachelor Degree Courses in Educational Sciences (L-19) seek to answer to this challenge through training programs that make the internship a fundamental opportunity for experimentation and skill development. The paper will focus on the Traineeship of Bachelor Degree in Educational Sciences of the University of Milano-Bicocca. It will analyse its structure, clarifying its pedagogical assumptions, examining in depth the pedagogical supervision in small groups as its specific feature, and proposing a critical reflection on its conditions and limits.

In uno scenario segnato da inedite trasformazioni sociali, economiche, politiche e culturali, la figura dell’educatore socio-pedagogico richiede una formazione che porti all’acquisizione di competenze trasversali complesse, basate sulla capacità di leggere criticamente i contesti e di strutturare interventi coerenti e appropriati, connettendo teoria e prassi. I corsi di laurea in Scienze dell’educazione (L-19) cercano di rispondere a questa esigenza attraverso proposte formative che fanno del tirocinio una fondamentale opportunità di sperimentazione e sviluppo di competenze. Il presente contributo si focalizzerà sul Tirocinio del Corso di Laurea in Scienze dell’educazione dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca, analizzandone articolazione e struttura, esplicitando i presupposti pedagogici a essa sottesi, approfondendo la dimensione specifica della supervisione pedagogica in piccolo gruppo e proponendo una riflessione critica su condizioni e limiti dell’esperienza stessa.

Oggionni, F., Palmieri, C. (2019). Il tirocinio universitario per la figura professionale dell’educatore socio-pedagogico. L’esperienza formativa del Corso di Laurea in Scienze dell’educazione dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 11(18), 207-220 [10.15160/2038-1034/2145].

Il tirocinio universitario per la figura professionale dell’educatore socio-pedagogico. L’esperienza formativa del Corso di Laurea in Scienze dell’educazione dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca

Oggionni, F
;
Palmieri, C
2019

Abstract

In a social, economic, political and cultural scenario deeply in evolution, the figure of the socio-pedagogical educator needs to develop its professional identity through a learning and training process that leads to the acquisition of complex and transversal competences, that enable to critically read the contexts and to structure coherent and suitable interventions, by linking theories with practice. The Bachelor Degree Courses in Educational Sciences (L-19) seek to answer to this challenge through training programs that make the internship a fundamental opportunity for experimentation and skill development. The paper will focus on the Traineeship of Bachelor Degree in Educational Sciences of the University of Milano-Bicocca. It will analyse its structure, clarifying its pedagogical assumptions, examining in depth the pedagogical supervision in small groups as its specific feature, and proposing a critical reflection on its conditions and limits.
Articolo in rivista - Review Essay
socio-pedagogical educator, educator’s training, traineeship programme, pedagogical supervision, reflective professionalism
educatore socio-pedagogico, formazione dell’educatore, tirocinio, supervisione pedagogica, professionalità riflessiva
Italian
2019
11
18
207
220
none
Oggionni, F., Palmieri, C. (2019). Il tirocinio universitario per la figura professionale dell’educatore socio-pedagogico. L’esperienza formativa del Corso di Laurea in Scienze dell’educazione dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 11(18), 207-220 [10.15160/2038-1034/2145].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/250818
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact