The semantics of the communication in Internet is different from the one on printed paper, and this difference also persists in the administration of web surveys. In social psychology, and more generally in all the social science disciplines, there are few reviews and methodological studies available to a researcher describing the use of specific computer programs. This work presents an overview of the current tools and software offered by both the commercial market and the open source community for collecting data online. Furthermore, considerations are described about sampling issues and web accessibility of a web survey created ad hoc with programming languages.

La semantica della comunicazione in rete è differente da quella della carta stampata e tale differenza emerge anche nella somministrazione di web survey. In psicologia sociale, e in generale in tutte le discipline sociali, poche sono le rassegne e gli studi metodologici offerti al ricercatore sull’utilizzo di specifici strumenti informatici. Questa rassegna presenta una panoramica degli attuali strumenti offerti dal mercato software –commerciale e open source– per la creazione di una sessione di raccolta dati tramite la rete. Vengono inoltre proposte considerazioni circa il campionamento via web e le problematiche legate all’accessibilità di una web survey creata ad hoc tramite linguaggi di programmazione

Gabbiadini, A., Mari, S., Volpato, C. (2011). Internet come strumento di ricerca: Linee guida per la creazione di web survey. PSICOLOGIA SOCIALE, 6(2), 237-258 [10.1482/35134].

Internet come strumento di ricerca: Linee guida per la creazione di web survey

GABBIADINI, ALESSANDRO;MARI, SILVIA;VOLPATO, CHIARA
2011

Abstract

The semantics of the communication in Internet is different from the one on printed paper, and this difference also persists in the administration of web surveys. In social psychology, and more generally in all the social science disciplines, there are few reviews and methodological studies available to a researcher describing the use of specific computer programs. This work presents an overview of the current tools and software offered by both the commercial market and the open source community for collecting data online. Furthermore, considerations are described about sampling issues and web accessibility of a web survey created ad hoc with programming languages.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
web survey, online survey, data collection
Italian
2011
6
2
237
258
reserved
Gabbiadini, A., Mari, S., Volpato, C. (2011). Internet come strumento di ricerca: Linee guida per la creazione di web survey. PSICOLOGIA SOCIALE, 6(2), 237-258 [10.1482/35134].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
psicologia_sociale_2011.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: Articolo principale
Dimensione 378.33 kB
Formato Adobe PDF
378.33 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/25073
Citazioni
  • Scopus 10
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact