Universities are in a condition which, from certain points of view, is paradoxical. On the one hand, scientific research is increasingly advanced and at the scientific and technological cutting-edge. On the other hand, the progress of scientific research has definitely not led to the well-being of society. It is impossible not to wonder what relationship there is between the advance of knowledge and the repercussions on society. There is a wide chasm which raises serious questions on the detachment between the places where knowledge is constructed and society as a whole. A balance has to be found between the appropriate respect for the tasks of teaching, research, spreading knowledge and the need to regain the depth and critical and reflective substance intrinsic in handing on the baton from one generation to the next.
''L'Università si trova in una condizione per certi aspetti paradossale. Per un verso le ricerche scientifiche sono sempre più avanzate, scientificamente e tecnologicamente all'avanguardia. Per altro verso l'avanzamento della ricerca scientifica non ha portato affatto al benessere della società. non si può non chiedersi che rapporto c'è tra l'avanzamento dei saperi e le ricadute sulla società. Si svela un grande iato, che pone seri interrogativi sullo scollamento tra sedi di costruzione della conoscenza e la società nel suo insieme. Occorre trovare un bilanciamento tra il doveroso rispetto dei compiti didattici, di ricerca, di divulgazione del sapere e la necessità di ritrovare la profondità e lo spessore critico e riflessivo insito nel passaggio di testimone tra le generazioni.''
Riva, M. (2019). Università Oggi: polarità, scarti e problematicità. STUDI SULLA FORMAZIONE(2), 43-46 [10.13128/ssf-10837].
Università Oggi: polarità, scarti e problematicità.
Riva Maria Grazia
2019
Abstract
Universities are in a condition which, from certain points of view, is paradoxical. On the one hand, scientific research is increasingly advanced and at the scientific and technological cutting-edge. On the other hand, the progress of scientific research has definitely not led to the well-being of society. It is impossible not to wonder what relationship there is between the advance of knowledge and the repercussions on society. There is a wide chasm which raises serious questions on the detachment between the places where knowledge is constructed and society as a whole. A balance has to be found between the appropriate respect for the tasks of teaching, research, spreading knowledge and the need to regain the depth and critical and reflective substance intrinsic in handing on the baton from one generation to the next.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.