Today’s mass school is the heritage of a glorious disciplinary and bourgeois tradition; what remains of that model – a completely naturalized experience of docility – tends today to be confused with an increasingly homologated, uncritical and vulgar environment and social images. The school is, however, an elective pedagogical object: a separate place but connected to life where possible, thanks to the mediation of knowledge, to getting in touch with one's own desires. A place where is possible to "dream" the future: prepare for it, choosing its own position in the world.
L’attuale scuola di massa è l’erede di una gloriosa tradizione disciplinare e borghese; ciò che resta di quel modello – un’esperienza completamente naturalizzata di docilità – tende oggi a confondersi con un ambiente e un immaginario sociali sempre più omologanti, acritici e volgari. La scuola è, però, un oggetto pedagogico elettivo: un luogo separato ma connesso alla vita dove è possibile, grazie alla mediazione dei saperi, entrare in contatto con i propri desideri. Dove è possibile “sognare” il futuro: prepararsi ad esso, scegliendo una propria posizione nel mondo.
Orsenigo, J. (2018). La scuola come esperienza di desiderio: saperi e incontri per la vita. RICERCHE PEDAGOGICHE, Anno LII, n. 208-209, Luglio-Dicembre 1018, 206-232.
La scuola come esperienza di desiderio: saperi e incontri per la vita
Orsenigo, J
2018
Abstract
Today’s mass school is the heritage of a glorious disciplinary and bourgeois tradition; what remains of that model – a completely naturalized experience of docility – tends today to be confused with an increasingly homologated, uncritical and vulgar environment and social images. The school is, however, an elective pedagogical object: a separate place but connected to life where possible, thanks to the mediation of knowledge, to getting in touch with one's own desires. A place where is possible to "dream" the future: prepare for it, choosing its own position in the world.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
11- Orsenigo (206-232) - Ricerche Pedagogiche.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
302.09 kB
Formato
Adobe PDF
|
302.09 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.