Today’s mass school is the heritage of a glorious disciplinary and bourgeois tradition; what remains of that model – a completely naturalized experience of docility – tends today to be confused with an increasingly homologated, uncritical and vulgar environment and social images. The school is, however, an elective pedagogical object: a separate place but connected to life where possible, thanks to the mediation of knowledge, to getting in touch with one's own desires. A place where is possible to "dream" the future: prepare for it, choosing its own position in the world.

L’attuale scuola di massa è l’erede di una gloriosa tradizione disciplinare e borghese; ciò che resta di quel modello – un’esperienza completamente naturalizzata di docilità – tende oggi a confondersi con un ambiente e un immaginario sociali sempre più omologanti, acritici e volgari. La scuola è, però, un oggetto pedagogico elettivo: un luogo separato ma connesso alla vita dove è possibile, grazie alla mediazione dei saperi, entrare in contatto con i propri desideri. Dove è possibile “sognare” il futuro: prepararsi ad esso, scegliendo una propria posizione nel mondo.

Orsenigo, J. (2018). La scuola come esperienza di desiderio: saperi e incontri per la vita. RICERCHE PEDAGOGICHE, Anno LII, n. 208-209, Luglio-Dicembre 1018, 206-232.

La scuola come esperienza di desiderio: saperi e incontri per la vita

Orsenigo, J
2018

Abstract

Today’s mass school is the heritage of a glorious disciplinary and bourgeois tradition; what remains of that model – a completely naturalized experience of docility – tends today to be confused with an increasingly homologated, uncritical and vulgar environment and social images. The school is, however, an elective pedagogical object: a separate place but connected to life where possible, thanks to the mediation of knowledge, to getting in touch with one's own desires. A place where is possible to "dream" the future: prepare for it, choosing its own position in the world.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
side, desires, pedagogy, education, school
margine, desideri, pedagogia, educazione, istruzione
Italian
2018
Anno LII, n. 208-209, Luglio-Dicembre 1018
206
232
open
Orsenigo, J. (2018). La scuola come esperienza di desiderio: saperi e incontri per la vita. RICERCHE PEDAGOGICHE, Anno LII, n. 208-209, Luglio-Dicembre 1018, 206-232.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
11- Orsenigo (206-232) - Ricerche Pedagogiche.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 302.09 kB
Formato Adobe PDF
302.09 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/222067
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact