Natalia Ginzburg’s Family Sayings (1963) represents not only a sociolinguistic discovery (the broad notion of «lessico famigliare»), but also an unintentional anticipation of the idea of literature as «re-use discourse» (Wiedergebrauchsrede), which Franco Brioschi developed some years later. Ginzburg clearly shows how an utterance can become more and more independent from its original enunciation context and break free from its own literal meaning, also working as a device of mutual recognition within a speaking community. The primary medium to achieve this metamorphosis is repetition, which can make a certain discourse ‘special’ and apt to convey additional values – as it happens in the case of poetic language
Lessico famigliare (1963) non è solo la sanzione di una scoperta sociolinguistica (l’idioletto familiare): è anche un involontario, anticipatorio contributo all’idea di letteratura come «discorso di ri-uso» (Wiedergebrauchsrede), proposta nel decennio seguente da Franco Brioschi. Natalia Ginzburg illustra infatti con chiarezza come un enunciato, svincolandosi dal contesto di partenza, possa allentare il nesso con il proprio significato letterale e funzionare come dispositivo di riconoscimento reciproco all’interno di una data comunità di parlanti. Mezzo privilegiato di tale metamorfosi è la ripetizione, che rende ‘speciale’ un determinato discorso, predisponendolo a caricarsi di valori supplementari: come avviene, appunto, con il linguaggio poetico
Barenghi, M. (2018). Natalia, Elsa e gli spinaci. Il contributo di Lessico famigliare alla teoria letteraria. ENTHYMEMA, 22, 50-61 [10.13130/2037-2426/11063].
Natalia, Elsa e gli spinaci. Il contributo di Lessico famigliare alla teoria letteraria
Barenghi, ML
2018
Abstract
Natalia Ginzburg’s Family Sayings (1963) represents not only a sociolinguistic discovery (the broad notion of «lessico famigliare»), but also an unintentional anticipation of the idea of literature as «re-use discourse» (Wiedergebrauchsrede), which Franco Brioschi developed some years later. Ginzburg clearly shows how an utterance can become more and more independent from its original enunciation context and break free from its own literal meaning, also working as a device of mutual recognition within a speaking community. The primary medium to achieve this metamorphosis is repetition, which can make a certain discourse ‘special’ and apt to convey additional values – as it happens in the case of poetic languageFile | Dimensione | Formato | |
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