One of the main risks of knowledge society is the transformation of educational institutions, especially higher education ones, into knowledge factories, mainly committed to cognitive capitalism. This option, for universities, means a reduction of richness and complexity in educational processes, the orientation of their own interlocutors - students first and foremost - only towards utilitarian directions and laying in the background issues of equity and social justice. The current challenge in addressing these constraints entails using the neo-liberalist vocabulary creatively, in order to find new ways of dealing with this scenario. The present article will present some theories and experiences, collected from international literature, that have been considered meaningful and useful in order to reflect on both tensions and opportunities that this situation is generating.

Uno dei rischi maggiori della società della conoscenza è che le istituzioni educative, e in particolare l'higher education, si trasformino gradualmente in fabbriche di competenze al servizio esclusivo del capitalismo cognitivo, riducendo la complessità e la ricchezza della dimensione educativa, orientamento i propri interlocutori (studenti in primis) solo in senso funzionalistico e utilitaristico e lasciando sullo sfondo la dimensione valoriale e qualsiasi istanza di equità e giustizia sociale. La sfida attuale per l'università sembra essere diventata quella di cercare di abitare questi vincoli, trovando nuovi posizionamenti e utilizzando in modi creativi il vocabolario neoliberista. L'articolo presenterà teorie ed esperienze presenti nella letteratura internazionale ritenute particolarmente significative e utili per riflettere sulle tensioni e le opportunità che questa situazione sta generando.

Galimberti, A. (2018). Dal mito al mercato? I dilemmi dell'Università nella cultura della performance. Alla ricerca di modi creativi di giocare con il vocabolario neoliberista. CIVITAS EDUCATIONIS, 7(1), 91-108.

Dal mito al mercato? I dilemmi dell'Università nella cultura della performance. Alla ricerca di modi creativi di giocare con il vocabolario neoliberista

Galimberti, A
2018

Abstract

One of the main risks of knowledge society is the transformation of educational institutions, especially higher education ones, into knowledge factories, mainly committed to cognitive capitalism. This option, for universities, means a reduction of richness and complexity in educational processes, the orientation of their own interlocutors - students first and foremost - only towards utilitarian directions and laying in the background issues of equity and social justice. The current challenge in addressing these constraints entails using the neo-liberalist vocabulary creatively, in order to find new ways of dealing with this scenario. The present article will present some theories and experiences, collected from international literature, that have been considered meaningful and useful in order to reflect on both tensions and opportunities that this situation is generating.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
university, knowledge economy, social capital, civic engagement, self care
università, economia della conoscenza, capitale sociale, impegno civico, cura di sé
Italian
2018
7
1
91
108
reserved
Galimberti, A. (2018). Dal mito al mercato? I dilemmi dell'Università nella cultura della performance. Alla ricerca di modi creativi di giocare con il vocabolario neoliberista. CIVITAS EDUCATIONIS, 7(1), 91-108.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Galimberti civitas 2018.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 280.1 kB
Formato Adobe PDF
280.1 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/210945
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact