Health care personnel are continuously exposed to severe occupation stress, such as dealing with patient death or incidents. Burnout in turn negatively impacts quality of care, which may ultimately lead to worse health outcomes for patients. Burnout can also lead to a significant economic loss through increased absenteeism, higher turnover rates and a rise in health care costs. Given the importance of preventing burnout in healthcare staff, it is important to identify factors in healthcare staff that may protect against stress as well as be amenable to change. Mindfulness has been associated with lower symptoms of anxiety, depression, and burnout. It is thought that the ability of nurses to successfully regulate their emotions could enhance their psychological health and impact their clinical performance. The proposal for this study is that mindfulness, empathy and emotion regulation could be a protective factor against burnout for health-care operators. Protocols like Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) could be used not only as an intervention on stressed operators but as a prevention tool that can grant a better quality of life in the health-care operators. Furthermore, it is proposed that an early introduction of this topic during the academic career could lead to a new generation of nurses with a better ability to regulate their emotion and more expertise in managing mindfulness which can lead to lower level of stress and a better quality of life. The aim of this research is to assess the actual level of emotion regulation, mindfulness attitude and level of empathy and actual level of burnout and stress on a sample of nurses operating in Emergency Room of three Hospital in Lombardia and on a sample of nursing student of the University degli Studi Milano-Bicocca. Furthermore we want to assess (a) the statistical relationship between the actual level of burnout and stress with the actual level of emotion regulation. Mindfulness attitude and level of empathy (b) assess if there is a statistical relationship between this abilities and socio-demographic factor such as, age, gender, year of experience as nurses or year of university (c) compare the sample of students and the sample of nurses for the variable of this study The results shows a significative statistical relationship between the ability to regulate emotion and a mindful attitude with the actual level of burnout and stress for the sample of students and nurses. Furthermore there isn’t any significative statistical relationship related to age, year of university and years of experience as nurses. The sample of students shows a higher mean level in the level of empathy while the sample of nurses shows higher mean level of ability to regulate emotions and adopt a mindful attitude. These results support the hypothesis that emotion regulation and a mindfuln assets are protective factor against burnout, so an early introduction of this topic during the academic or professional career could lead to a new generation of nurses with a better ability to regulate their emotion and more expertise in managing mindfulness which can lead to lower level of stress and a better quality of life.
l'infermiere è continuamente esposto a una forte quantità di stress nell’ambiente lavorativo, dove la mole di lavoro è molto alta e le richieste in termini fisici, cognitivi ed emotivi per gli operatori è gravosa. Il burnout all’interno delle professioni sanitarie può essere causa di una minore qualità della cura fornita, oltre che avere un impatto significativo sulla qualità della vita dei lavoratori in termini di maggior stress, possibili complicanze psicopatologiche come depressione o ansia. Data l’importanza di prevenire il fenomeno del burnout negli operatori sanitari, è cruciale identificare quali fattori possano avere una funzione protettiva contro lo stress e fornire agli operatori le abilità per migliorare la propria qualità di vita. La mindfulness è un costrutto che negli ultimi trenta anni di letteratura sta acquisendo una importanza sempre maggiore all’interno del contesto sanitario. Molti studi dimostrano come esso sia associato a minori livelli di sintomatologia ansiosa, depressiva e di burnout, sia nelle popolazioni cliniche che negli operatori sanitari. inoltre la capacità degli infermieri di riconoscere e regolare con successo le proprie emozioni può incrementare la propria salute psicologica e migliorare le proprie performance cliniche. La proposta di questo studio è che la Dispositional Mindfulness, la capacità di regolazione emotiva e la capacità empatica possano essere dei fattori protettivi sul burnout. Protocolli come il Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) possono essere usati non solo come strategie di intervento sul burnout ma essere inseriti all’interno della formazione, universitaria e professionale, degli infermieri per fornire delle abilità che possono portare ad un miglioramento della qualità della vita e minori livelli di stress. Gli obiettivi di questa ricerca sono quindi quelli di valutare i livelli percepiti di stress e burnout, regolazione emotiva, mindfulness e empatia all’interno di un gruppo di infermieri di Pronto Soccorso di diversi ospedali lombardi e all’interno di un gruppo di studenti del Corso di Laurea di Scienze Infermieristiche dell’Università degli Studi Milano-Bicocca. Si vuole inoltre valutare se (a) esista una relazione statistica tra i livelli di stress e burnout con le capacità di regolazione emotiva, di mindfulness e empatia degli infermieri e degli studenti. (b) valutare se ci sono differenze statistiche di questi costrutti in base a caratteristiche socio-demografiche come l’età, l’esperienza lavorativa, il genere o il reparto in cui si presta servizio per gli infermieri o l’anno di corso per gli studenti. (c) confrontare i gruppi di studenti e infermieri presenti in questo studio per le caratteristiche psico-attitudinali di questo studio. I risultati mostrano come ci sia una relazione statistica significativa tra le capacità di regolazione emotiva e i tratti di dispositional mindfulness con i livelli di stress e burnout sia per il gruppo di studenti che per il gruppo di infermieri, mentre non emergono relazioni significative per quanto riguarda età, anno di studio degli studenti o esperienza lavorativa degli infermieri. Emergono inoltre differenze significative all’interno dei due gruppi di ricerca in quanto gli studenti mostrano avere un maggior capacità di assumere un atteggiamento empatico rispetto agli infermieri di pronto soccorso, mentre gli infermieri mostrano avere una maggiore capacità di assumere un atteggiamento mindfulness e di regolare meglio le emozioni. Questi dati preliminari sopportano l’ipotesi che le capacità di regolazione emotiva e di avere un assetto mindfulness abbiano un ruolo importante nell’insorgenza del burnout. Questi dati possono contribuire all’ipotesi dell’importanza dell’inserimento, all’interno della formazione universitaria o professionale, di programmi o moduli centrati sulla mindfulness in modo da aumentare queste abilità dei futuri infermieri.
(2018). Proteggere l'infermiere dal burnout: dati preliminari sull'importanza di introdurre la mindfulness all'interno della formazione infermieristica. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2018).
Proteggere l'infermiere dal burnout: dati preliminari sull'importanza di introdurre la mindfulness all'interno della formazione infermieristica
SALVARANI, VALERIO
2018
Abstract
Health care personnel are continuously exposed to severe occupation stress, such as dealing with patient death or incidents. Burnout in turn negatively impacts quality of care, which may ultimately lead to worse health outcomes for patients. Burnout can also lead to a significant economic loss through increased absenteeism, higher turnover rates and a rise in health care costs. Given the importance of preventing burnout in healthcare staff, it is important to identify factors in healthcare staff that may protect against stress as well as be amenable to change. Mindfulness has been associated with lower symptoms of anxiety, depression, and burnout. It is thought that the ability of nurses to successfully regulate their emotions could enhance their psychological health and impact their clinical performance. The proposal for this study is that mindfulness, empathy and emotion regulation could be a protective factor against burnout for health-care operators. Protocols like Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) could be used not only as an intervention on stressed operators but as a prevention tool that can grant a better quality of life in the health-care operators. Furthermore, it is proposed that an early introduction of this topic during the academic career could lead to a new generation of nurses with a better ability to regulate their emotion and more expertise in managing mindfulness which can lead to lower level of stress and a better quality of life. The aim of this research is to assess the actual level of emotion regulation, mindfulness attitude and level of empathy and actual level of burnout and stress on a sample of nurses operating in Emergency Room of three Hospital in Lombardia and on a sample of nursing student of the University degli Studi Milano-Bicocca. Furthermore we want to assess (a) the statistical relationship between the actual level of burnout and stress with the actual level of emotion regulation. Mindfulness attitude and level of empathy (b) assess if there is a statistical relationship between this abilities and socio-demographic factor such as, age, gender, year of experience as nurses or year of university (c) compare the sample of students and the sample of nurses for the variable of this study The results shows a significative statistical relationship between the ability to regulate emotion and a mindful attitude with the actual level of burnout and stress for the sample of students and nurses. Furthermore there isn’t any significative statistical relationship related to age, year of university and years of experience as nurses. The sample of students shows a higher mean level in the level of empathy while the sample of nurses shows higher mean level of ability to regulate emotions and adopt a mindful attitude. These results support the hypothesis that emotion regulation and a mindfuln assets are protective factor against burnout, so an early introduction of this topic during the academic or professional career could lead to a new generation of nurses with a better ability to regulate their emotion and more expertise in managing mindfulness which can lead to lower level of stress and a better quality of life.File | Dimensione | Formato | |
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