Education on sustainability and “sustainable” participation needs a culture that underlies it. This is true for the various contexts of sustainable development: environmental, economic and social. In 1987 the Brundtland Report defined sustainable development as ‘’development capable of meeting the needs of the present generation without compromising those of the future generations.” The fundamental basis of this culture of sustainability is a non-individualist and non-privatistic conception of knowledge, of social actions and of planning. Culture – necessary for sustainability to produce it – has to be based on an idea of “care” of the common social assets. This is why sustainability can really be asserted only through ‘participation’. However, at times, there has been a façade of participation while under the surface something completely different was going on. It is therefore a question of sustaining the necessity for a real and practicable ‘sustainable participation.’ It is the participation itself, that has to be rethought in a sustainable way, precisely because it is the basis, according to a virtuous circle, of the possibility that sustainability in its various economic, environmental, social contexts can, in time, be implemented. Participation appears to be fundamental for education on sustainability. There is therefore the need for education on ‘sustainable participation’.
L’educazione alla sostenibilità e alla partecipazione ‘’sostenibile’’ ha bisogno di una cultura che la fondi. Questo vale per i vari ambiti dello sviluppo sostenibile: ambientale, economico, sociale. Nel 1987 il Rapporto Brundtland definisce lo sviluppo sostenibile come quello ‘’sviluppo capace di soddisfare i bisogni della generazione presente senza compromettere quelli delle generazioni future’’. Bas fondamentale di questa cultura della sostenibilità è una concezione non individualistica e non privatistica dei saperi, delle azioni sociali, della progettazione. La cultura – necessaria perché la sostenibilità si realizzi – si deve fondare su una idea di ‘’cura’’ dei beni sociali comuni. Per questo, la sostenibilità si può veramente affermare solo attraverso la ‘partecipazione’. Tuttavia, a volte c’è stata una facciata di partecipazione mentre sotto la superficie si agitava tutt’altro. Si tratta dunque di sostenere la necessità di una reale e praticabile ‘partecipazione sostenibile’. E’ la partecipazione stessa, cioè, che deve essere ripensata in chiave di sostenibilità, proprio perché è alla base, secondo un circolo virtuoso, della possibilità che la sostenibilità nei suoi vari ambiti economico, ambientale, sociale si possa, nel tempo, realizzare. La partecipazione appare essere fondamentale per l’educazione alla sostenibilità. E dunque vi è la necessità di un'educazione alla 'partecipazione sostenibile'.
Riva, M. (2018). Sostenibilità e partecipazione: una sfida educativa. PEDAGOGIA OGGI, 1, 33-50 [10.7346/PO-012018-03].
Sostenibilità e partecipazione: una sfida educativa.
Riva, M
2018
Abstract
Education on sustainability and “sustainable” participation needs a culture that underlies it. This is true for the various contexts of sustainable development: environmental, economic and social. In 1987 the Brundtland Report defined sustainable development as ‘’development capable of meeting the needs of the present generation without compromising those of the future generations.” The fundamental basis of this culture of sustainability is a non-individualist and non-privatistic conception of knowledge, of social actions and of planning. Culture – necessary for sustainability to produce it – has to be based on an idea of “care” of the common social assets. This is why sustainability can really be asserted only through ‘participation’. However, at times, there has been a façade of participation while under the surface something completely different was going on. It is therefore a question of sustaining the necessity for a real and practicable ‘sustainable participation.’ It is the participation itself, that has to be rethought in a sustainable way, precisely because it is the basis, according to a virtuous circle, of the possibility that sustainability in its various economic, environmental, social contexts can, in time, be implemented. Participation appears to be fundamental for education on sustainability. There is therefore the need for education on ‘sustainable participation’.File | Dimensione | Formato | |
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