This paper reviews the potential for analysing visual research data in the areas of education and training, in light of the increasing importance of the visual in contemporary life. The main challenges associated with the use of video tools in educational research are examined from both the theoretical and practical points of view. Key issues explored include problematising the researcher’s perspective, and identifying and selecting tools and methods of data analysis that are suited to the field of “visual pedagogy”. These aspects, especially that of how to approach the analysis of visual data, speak to key questions in educational research. It is argued that in a culture in which visual impact plays a key role (Lyotard, 1984), knowing how to “use visual data is a core competence” and that greater awareness of this methodological approach “can enhance quality in research” (Id., p. X) and training
Il presente contributo intende fare il punto sulle prospettive di analisi dei dati di ricerca che la dimensione visuale – oggi sempre più presente nelle nostre vite – dischiude per l’ambito educativo e formativo. Il ragionamento, teorico/metodologico mira ad affrontare alcune delle principali “sfide” legate all’uso del video nella ricerca in educazione, tra cui in particolare la postura del ricercatore e la scelta e l’individuazione di strumenti e metodi utili all’analisi dei dati nel contesto della “pedagogia visuale”. Tali aspetti, e in particolare le prospettive analitiche, rientrano tra le questioni-chiave della ricerca educativa. La tesi è che in una cultura dal forte impatto visivo (Lyotard, 1984) saper “utilizzare dati visuali sia una competenza centrale” e una maggior consapevolezza di questa opzione di metodo “potrebbe migliorare la qualità della ricerca” (Id., p. X) e della formazione
Cescato, S. (2017). Prospettive di analisi dei dati nella ricerca visuale in educazione. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 10(18), 163-179.
Prospettive di analisi dei dati nella ricerca visuale in educazione
CESCATO, SILVIA
2017
Abstract
This paper reviews the potential for analysing visual research data in the areas of education and training, in light of the increasing importance of the visual in contemporary life. The main challenges associated with the use of video tools in educational research are examined from both the theoretical and practical points of view. Key issues explored include problematising the researcher’s perspective, and identifying and selecting tools and methods of data analysis that are suited to the field of “visual pedagogy”. These aspects, especially that of how to approach the analysis of visual data, speak to key questions in educational research. It is argued that in a culture in which visual impact plays a key role (Lyotard, 1984), knowing how to “use visual data is a core competence” and that greater awareness of this methodological approach “can enhance quality in research” (Id., p. X) and trainingI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.