As recent studies have shown, an increasing area in narratology has addressed its inquiry to the set of skills and abilities underlying narrative experience with the aim of exploring narrative as a non‐representational process dependent on a fictional structure (Walsh, Nielsen, Phelan 2014; Walsh 2007; Phelan 2007) or on the embodied engagement of the reader (Caracciolo 2014). At the same time an intense debate on embodied cognition and immersive simulative experience has been developing in the educational field of didactic (Rivoltella 2012; Rossi 2011; Holton 2010) promoting a learning/teaching approach focused on the value of situated cognition and sensorimotor perception. From this perspective, contemporary research on fictionality and embodied narrative experience reveals some interesting links with the didactic exploration of the learning value of simulative processes (Rivoltella 2014). On the one hand, the notion of didactic transposition – the artificial transition from knowledge regarded as a tool to be put to use, to knowledge as something to be taught and learnt (Chevallard 1985) – offers a useful theoretical insight into the learning function of immersive and simulative experiences of reading and listening to a narrative; on the other hand, the notion of consciousness enactment defined by Caracciolo (2014) as the merging process of readers’ story‐driven experience and of the experience attributed to the character represent sa valuable tool to be used both in teaching design and in student learning. The purpose of the thesis is to 1) provide arguments to establish a dialogue between narrative studies on embodied experience and research on in service teacher education; 2) argue in favour of a didactic transposition approach based on the consciousness enactment process and aimed at the development of previsional competence. In particular, the study focuses on the description of the process of narrativization of the knowledge through the analysis of teachers interviews The study follows a collaborative action research methodology, realized with two secondary school teachers. The project involves a total of 25 students of secondary school. Data analysis consists on examining each interview transcripts with 6 categories (3 from didactis; 3 fron narraology). Results from the qualitative analyses reveals: the influence of personal conceptions of the discipline on the teacher design and transpositional process; the role of narrative dynamics in taking to consideration, within the transpositional process, some didactic factor, such as student interests, students per-conceptions, prefiguration of students interpretation of the narrative.
La presente ricerca si propone di esplorare e descrivere le potenzialità nell'ambito della formazione insegnanti e, più nello specifico, nella promozione di competenze di progettazione di una serie di fenomeni che gli studi narrativi hanno definito con il termine di “simulazione incarnata”. All'interno degli studi di matrice enattivista che indagano il processo di apprendimento a partire dalla correlazione tra percezione e azione (Rossi 2011; Rivoltella 2012) e nel dibattito narratologico riguardante la funzione conoscitiva dell'esperienza narrativa (Caracciolo 2014), il termine 'simulazione incarnata' ('embodied simulaton') ha assunto un crescente valore eurisitico. Tale categoria concettuale consente, da un lato, di descrivere quegli atti di conoscenza basati su processi di simulazione senso-motoria (O'Regan, Noe 2001; Mar, Oatley 2008) e resi possibili dall'attivazione del sistema neuronale a specchio (Gallese 2005); dall'altro, permette di indagare quelle strategie didattiche che assumono i caratteri immersivi e situati dell'esperienza come condizioni fondative dei processi di insegnamento/apprendimento. Il presente lavoro, rifacendosi a tali categorizzazioni, si propone di esplorare una duplice potenzialità didattica dell'esperienza di simulazione incarnata: la problematizzazione di alcuni elementi costitutivi del processo di trasposizione didattica – anzitutto l'aspetto di artificialità che contraddistingue il passaggio dal sapere sapiente al sapere da insegnare (Chevallard 2007; Martinand 2005) – e l'individuazione di regolarità nel processo di narrativizzazione del sapere . La ricerca fa riferimento alla filosofia di ricerca partecipativa (Mortari 2007; Desgagnè 1997), si configura secondo la metodologia della ricerca-formazione e si struttura nella strategia dello studio di caso (Merriam 2002: Yin 1999). Il lavoro è stato realizzato con due insegnanti di una scuola secondari di I grado che assieme al ricercatore hanno progettato dei percorsi didattici attraverso la creazione di mediatori didattici narrativi. L'analisi dei dati è stata condotta secondo il metodo dell'analisi tematica sulle interviste in profondità realizzate con gli insegnanti in fase di progettazione. I risultati consentono di evidenziare alcuni elementi ricorrenti del processo di narrativizzazione del sapere: la considerazione, da parte degli insegnanti, nella fase di trasposizione didattica di elementi legati al senso per gli studenti (De Vecchi 2000), alle pre-conscenze e mis-concezioni (Pozo 1998) e alla prefigurazione dei processi interpretativi degli studenti durante l'ascolto narrativo. Si riscontrano pertanto relazioni tra le strategie narrative di creazione di racconti immersivi granularità; immedesimazione nei personaggi, consciuosness attribution e consciousness enactment) e gli elementi didattici citati.
(2017). La simulazione incarnata. Dalla trasposizione didattica alla narrativizzazione del sapere. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2017).
La simulazione incarnata. Dalla trasposizione didattica alla narrativizzazione del sapere
PASSALACQUA, FRANCO
2017
Abstract
As recent studies have shown, an increasing area in narratology has addressed its inquiry to the set of skills and abilities underlying narrative experience with the aim of exploring narrative as a non‐representational process dependent on a fictional structure (Walsh, Nielsen, Phelan 2014; Walsh 2007; Phelan 2007) or on the embodied engagement of the reader (Caracciolo 2014). At the same time an intense debate on embodied cognition and immersive simulative experience has been developing in the educational field of didactic (Rivoltella 2012; Rossi 2011; Holton 2010) promoting a learning/teaching approach focused on the value of situated cognition and sensorimotor perception. From this perspective, contemporary research on fictionality and embodied narrative experience reveals some interesting links with the didactic exploration of the learning value of simulative processes (Rivoltella 2014). On the one hand, the notion of didactic transposition – the artificial transition from knowledge regarded as a tool to be put to use, to knowledge as something to be taught and learnt (Chevallard 1985) – offers a useful theoretical insight into the learning function of immersive and simulative experiences of reading and listening to a narrative; on the other hand, the notion of consciousness enactment defined by Caracciolo (2014) as the merging process of readers’ story‐driven experience and of the experience attributed to the character represent sa valuable tool to be used both in teaching design and in student learning. The purpose of the thesis is to 1) provide arguments to establish a dialogue between narrative studies on embodied experience and research on in service teacher education; 2) argue in favour of a didactic transposition approach based on the consciousness enactment process and aimed at the development of previsional competence. In particular, the study focuses on the description of the process of narrativization of the knowledge through the analysis of teachers interviews The study follows a collaborative action research methodology, realized with two secondary school teachers. The project involves a total of 25 students of secondary school. Data analysis consists on examining each interview transcripts with 6 categories (3 from didactis; 3 fron narraology). Results from the qualitative analyses reveals: the influence of personal conceptions of the discipline on the teacher design and transpositional process; the role of narrative dynamics in taking to consideration, within the transpositional process, some didactic factor, such as student interests, students per-conceptions, prefiguration of students interpretation of the narrative.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
phd_unimib_787824.pdf
accesso aperto
Descrizione: tesi di dottorato
Tipologia di allegato:
Doctoral thesis
Dimensione
2.19 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.19 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.