This article examines the lively debate about the instruction of female children that appeared in early 20th century journals, especially those of the first feminist movements in Italy. A complex picture emerges, drawing out key questions concerning the instruction and schooling of girls, such as co-education, the need or otherwise for specific subjects, the gender models underlying educational practices.
L'articolo analizza il vivace dibattito sull'istruzione delle bambine presente nelle riviste pubblicate nei primi anni del Novecento soprattutto ad opera dei primi movimenti femministi in Italia. Ne emerge un quadro molto complesso, che affronta i principali interrogativi sull'istruzione e sulla scolarizzazione femminile, quali la coeducazione, la necessità o meno di specifiche discipline, i modelli di genere sottesi alle pratiche educative.
Seveso, G. (2004). Il dibattito sull'istruzione delle bambine all’inizio del Novecento. RICERCHE PEDAGOGICHE, 151, 24-28.
Il dibattito sull'istruzione delle bambine all’inizio del Novecento
Seveso, G
2004
Abstract
This article examines the lively debate about the instruction of female children that appeared in early 20th century journals, especially those of the first feminist movements in Italy. A complex picture emerges, drawing out key questions concerning the instruction and schooling of girls, such as co-education, the need or otherwise for specific subjects, the gender models underlying educational practices.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
dibattito sull'istruzione delle bambine nel Novecento.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: file principale, articolo completo
Dimensione
5.1 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.1 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.