In this article a group of Italian motorcyclists is analyzed using the conceptual and methodological tools of the contemporary theories on consumption and the idea of subculture of consumption. The ethnographic analysis, carried out through document analysis, observation and in depth interviews, shows the emotional connection of the subjects with the goods they own, and the role of consumption in the processes of creation of meanings and of construction of their identity. The motorcycle holds values that are shared by other members of the group, and create sense of unity. The subculture concept shows to be an effective tool to study a small group of nostalgic consumers present today in the Italian society, and therefore might be used in the analysis of other emergent phenomena of aggregation that develop both in person and through the Internet.
In questo articolo viene analizzato un gruppo di motociclisti italiani utilizzando gli strumenti concettuali e metodologici che fanno capo alle teorie contemporanee sul consumo e all'idea di subcultura di consumo. L'analisi etnografica, svolta mediante analisi documentaria, osservazione e interviste in profondità, mette in luce il legame emozionale dei soggetti con il bene posseduto e l' utilizzo delle scelte di consumo nei processi di creazione di significato e di costruzione dell'identità. La moto racchiude in sè significati e valori, che risultano condivisi con gli altri membri del gruppo e creano senso di unità. Il concetto di subcultura risulta efficace per studiare un piccolo gruppo di consumatori nostalgici presente oggi nella società italiana e mostra di poter essere impiegato nella lettura di altre forme di aggregazione emergenti, che si sviluppano sia in modalità faccia a faccia sia con la mediazione della Rete Internet.
Arosio, L., Gatti, G. (2016). Ricerca di elementi di subcultura in un gruppo di motociclisti italiani mediante analisi etnografica. SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE(111), 23-39 [10.3280/SR2016-111002].
Ricerca di elementi di subcultura in un gruppo di motociclisti italiani mediante analisi etnografica
Arosio, L;
2016
Abstract
In this article a group of Italian motorcyclists is analyzed using the conceptual and methodological tools of the contemporary theories on consumption and the idea of subculture of consumption. The ethnographic analysis, carried out through document analysis, observation and in depth interviews, shows the emotional connection of the subjects with the goods they own, and the role of consumption in the processes of creation of meanings and of construction of their identity. The motorcycle holds values that are shared by other members of the group, and create sense of unity. The subculture concept shows to be an effective tool to study a small group of nostalgic consumers present today in the Italian society, and therefore might be used in the analysis of other emergent phenomena of aggregation that develop both in person and through the Internet.File | Dimensione | Formato | |
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