This paper describes the research results about features of fathers who usually read aloud to their children (3-6 year old). This work has the aim to know which conditions support fathers presence in home reading practice; its utility is to find effective ways to increase fathers role in family reading habits because many european studies show the importance of fathers in reading promotion. Methodologically we used Mixed Methods, therefore we compared and integrated quantitative data (by almost 300 questionnaires analyzed) and qualitative data (by analysis of 10 semi-structured interviews). Research results show that fathers, who read aloud, are fond of books and live in families interested in reading and its educational aspects
L’articolo presenta i risultati di un’indagine esplorativa sulle caratteristiche dei padri che abitualmente leggono ad alta voce a figli e figlie di età compresa tra tre e sei anni. Scopo di questo lavoro è individuare quali condizioni favoriscono la presenza dei padri nella lettura in famiglia, conseguentemente la sua utilità si esplica nell’ambito della promozione alle lettura, fornendo indicazioni per ampliare il coinvolgimento paterno nelle abitudini di lettura in famiglia, dal momento che recenti studi europei sottolineano l’importanza di questa figura nella costruzione dei futuri lettori. Metodologicamente costruita su modello Mixed Methods, la ricerca ha comparato e integrato i dati quantitativi derivati dall’analisi di quasi trecento questionari e quelli qualitativi ricavati dall’analisi di dieci interviste semistrutturate. I risultati mostrano come i padri lettori presentino un personale interesse verso i libri, sostenuto da un contesto familiare sensibile al tema e attento alle valenze educative della lettura
Scotti, M. (2017). Padri lettori: analisi delle caratteristiche dei padri che leggono ai figli per promuovere il loro coinvolgimento. ORIENTAMENTI PEDAGOGICI, 64(1).
Padri lettori: analisi delle caratteristiche dei padri che leggono ai figli per promuovere il loro coinvolgimento
Scotti, M
2017
Abstract
This paper describes the research results about features of fathers who usually read aloud to their children (3-6 year old). This work has the aim to know which conditions support fathers presence in home reading practice; its utility is to find effective ways to increase fathers role in family reading habits because many european studies show the importance of fathers in reading promotion. Methodologically we used Mixed Methods, therefore we compared and integrated quantitative data (by almost 300 questionnaires analyzed) and qualitative data (by analysis of 10 semi-structured interviews). Research results show that fathers, who read aloud, are fond of books and live in families interested in reading and its educational aspectsI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.